miercuri, 18 februarie 2009

Verdict: Marius Moga nu a plagiat!

eri s-a decis ca melodiile „Dracula, My Love“ (compusa de Marius Moga si interpretata de Andra si Smiley) si „Lovestruck“ (interpretata de trupa Indiggo), acuzate de plagiat, raman in concursul Eurovision 2007. Marius Moga a declarat, pentru ziarul nostru, ca „Dracula, My Love“ este inspirata de o piesa pe care o interpreta Amza Pellea pe un disc care a aparut, inainte de Revolutie, la Electrecord.

Piesa respectiva se intituleaza „Pe vale, muica, pe vale“. Stiind mai bine ca oricine faptul ca E-Type, formatia dupa care s-a presupus ca Moga a copiat
„Dracula, My Love“, nu are nici un amestec in tot acest scandal si ca muzica populara romaneasca a fost cea care l-a inspirat, Moga s-a dus pana in capitala Marii Britanii pentru a-si demonstra nevinovatia. Aici, expertul Peter Oxendale de la Academia Regala de Muzica i-a eliberat un „certificat“ de opt pagini care atesta originalitatea melodiei.

Se pare ca nu numai românul s-a nascut poet. Poet, un fel de a spune, pentru ca apar acuzatii de plagiat ca si ciupercile dupa ploaie, in ceea ce priveste creatiile cu care compozitorii nostri se lauda pe la un festival sau altul. Dupa ce Gulia Nahmany a fost descalificata când s-a demonstrat ca piesa cu care s-a prezentat la preselectia de la Eurovision era, de fapt, o copie a unui hit aparut cu mult timp inainte, acuzatii de plagiat i-au lovit si pe români. Imbucurator este faptul ca, potrivit unui comunicat furnizat ieri de reprezentantii TVR, piesele „Dracula, My Love“ (interpretata de Andra si Smiley) si „Lovestruck“ (interpretata de trupa Indiggo - foto dreapta sus) ramân in concurs. Marius Moga a declarat, pentru ziarul nostru, ca „Dracula, My Love“ este inspirata de o piesa pe care o interpreta Amza Pellea pe un disc care a aparut, inainte de Revolutie, la Electrecord. Piesa respectiva se intituleaza „Pe vale, muica, pe vale“. Stiind faptul ca E-Type nu are nici un amestec in toata afacerea si ca muzica populara româneasca a fost cea care l-a inspirat, Moga s-a dus pâna la Londra pentru a-si demonstra nevinovatia.

Marius Moga s-a deplasat in capitala Marii Britanii pentru a-si apara imaginea sifonata de tot scandalul iscat in jurul presupusului plagiat al piesei „Dracula, My Love“, compusa de el si care ar urma sa fie interpretata de Andra (foto dreapta jos) si Smiley de la Simplu la editia concursului Eurovision de anul acesta, care are loc in Finlanda. Toate vocile celor care il invinuiesc de furt fac referire la melodia trupei suedeze E-Type, „When Religion Comes to Town“. De cum i-au ajuns la urechi acuzatiile, Moga nu a mai stat pe gânduri si i s-a adresat direct expertului Peter Oxendale de la Academia Regala de Muzica din Londra, care a mai analizat si alte cazuri celebre de plagiat pentru multe vedete internationale, printre care se numara Madonna, Robbie Williams sau Bruce Springsteen. Raportul, de care Moga se poate prevala oriunde si care ii da din start câstig de cauza, contine opt pagini si atesta originalitatea piesei, motiv pentru care nu poate fi acuzat de furt intelectual. „Micul Mozart“, cum este supranumit compozitorul, crede ca piesa este foarte buna si, având sanse mari sa câstige, s-a pus la cale tot acest complot.

Desi multi compozitori, interpreti si specialisti de la noi sunt foarte convinsi ca melodia lui Moga este copiata, pozitia organizatorilor este cu totul alta. Ei au decis ca cele doua piese luate in colimator, „Dracula, My Love“ (compozitor Marius Moga, Andrei Maria, Eduard Andreianu) si „Lovestruck“ (compozitor Thomas G:sson) ramân în semifinala care va avea loc sâmbata 3 februarie, dupa ce au fost analizate de trei specialisti.

Compozitorii Dan Dediu, Mihai Alexandru si Adrian Ordean, care au analizat melodiile au decis ca, desi exista asemanari între piesele din selectia nationala si cele considerate originale, nu se poate afirma ca melodiile acuzate sunt niste plagiate.

„Am apelat la analiza unor personalitati pe care le-am considerat obiective, neimplicate în Eurovision, anul acesta, astfel încât sa nu existe nici un fel de suspiciune în legatura cu opiniile lor. Concluzia unanima a fost ca cele doua piese nu pot fi acuzate de plagiat. Una dintre analize, cea acordata de domnul Dan Dediu (compozitor, doctor în muzicologie, cadru universitar la Academia de Muzica din Bucuresti, catedra compozitie, membru al UCMR), a mers în amanunt, comparând inclusiv partiturile. Daca vor exista doritori, la cerere, vom putea prezenta aceste analize. O alta marturie, însotita si de o analiza la computer, va fi difuzata în dezbaterea de dupa finala, pentru a spulbera orice semn de întrebare“, a declarat Dan Manoliu, coordonatorul selectiei nationale pentru Eurovision. El a adaugat totodata ca initiativa Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din România de a se reuni, azi, si a analiza aceste cazuri, independent de demersurile televiziunii publice, sunt bine venite.

Acuzatii de plagiat, de-a lungul timpului, in alte tari

La Kiev, trei tari au fost scoase din concurs

Editia din 2005 a Eurovisionului a avut loc la Kiev. Organizatorii de atunci s-au confruntat cu acuzatii similare de plagiat, pentru trei dintre piesele care urmau sa intre in concurs si care reprezentau Serbia si Muntenegru, Letonia si Macedonia. Un juriu format in perioada aceea s-a ocupat de investigarea pieselor si a decis eliminarea celor 3 tari, când s-a ajuns la concluzia ca acuzatiile de plagiat sunt adevarate. O echipa de experti in muzica a permis Ucrainei sa ramâna in concurs, cu conditia sa schimbe versurile piesei cu care s-a prezentat la Kiev. Acestea faceau mult prea multe trimiteri la politica si nu respectau regulile concursului care nu permitea asa ceva. In 2005, organizatorii concursului au schimbat si regulile de votare din anul precedent. Astfel, daca in 2004, cele 39 de tari participante votau in ordine alfabetica, in 2005 primele care-si dadeau voturile erau chiar tarile care nu au reusit sa ajunga in finala. Dupa aceasta, cele 24 de tari calificate votau in ordinea aparitiei in concurs.

Irlandezii au fost si ei suspectati ca au copiat o melodie

In anul 2003, concursul muzical Eurovision s-a desfasurat la Riga, capitala Letoniei, si a fost câstigat de reprezentanta Turciei, Sertab Erener, cu melodia „Everyway That I Can“. Nici aceasta editie nu a fost scutita de controverse iscate in jurul cântecelor participante. Dupa concurs, Sertab Erener a fost acuzata de toata lumea ca a copiat o melodie a lui Tarkan, intitulata „I Can“.

România a fost atunci reprezentata de Nicola, care s-a clasat pe locul 10 cu 73 de puncte. Organizatorii evenimentului au mai pretins ca melodia propusa de Irlanda, „We’ve Got the World“, interpretata de Mickey Joe Harte, seamana suspect de mult cu „Fly on the Wings of Love“, a danezilor de la The Olsen Brothers. Comentând acuzele care i s-au adus, Harte a insistat spunând ca nu vede nici o asemanare cu acea piesa, iar Keith Molloy, care a scris-o, a negat vehement ca ar fi fost plagiata. „Singura asemanare dintre ele este ca ambele dureaza câte trei minute si ca sunt compuse in aceeasi nota“, a spus Molloy. In timpul concursului, Harte a marturisit ca tatal sau sufera de o boala respiratorie care ii pune viata
in pericol si ca dorinta lui cea mai mare este sa mai traiasca macar cât sa isi vada fiul reprezentându-si tara la Eurovision. Piesa a participat, cu toate acestea, la concurs, clasându-se pe locul al 11-lea.

Reprezentanta Finlandei de anul acesta a scapat de acuzatia de plagiat

Cert este ca nu numai pe la noi se mai inspira compozitorii din succesul altora. Este cazul Finlandei si al piesei care concureaza pentru Eurovision 2007, „Tietaja“, a reprezentantei lor, Katra. Calificata in finala, piesa a primit acuzatii de plagiat. Se crede ca ar fi o copie fidela a hitului „Jullian (I’d give my heart)“ a trupei Within Temptation, aparuta in 2004. Zvonurile acestea circulau cu mult timp inainte de cea de-a doua semifinala de sâmbata. Dar, peste week-end, opinia publica a luat foc. Pe diverse site-uri circula videoclipul Katrei in paralel cu cel al piesei originale. Oamenii au putut face o comparatie si au iesit tot felul de pareri, comentarii care de care mai rautacioase, care au fortat compania finlandeza de difuzare a programelor radio si TV, YLE, sa investigheze cazul.

In cursul zilei de ieri, YLE, cu ajutorul câtorva specialisti din domeniul muzical si compozitori de renume din Finlanda, s-a reunit intr-o comisie care va cerceta piesa cu pricina si acuzatiile de plagiat care i se aduc.

Compozitorul piesei „Tietaja“, Risto Asikainen, spune ca este dispus sa schimbe melodia daca este nevoie „Putem sa schimbam câteva note, daca se cere asta, pentru ca piesa noastra sa nu semene cu cea interpretata de Jullian. Prima data am auzit despre aceasta cântareata ieri, si am comparat câteva note de la ambele piese. Am ajuns la concluzia ca cele doua melodii nu se aseamana deloc. Ambele sunt inspirate din muzica clasica. Dar asta nu inseamna ca sunt copiate una dupa cealalta. La urma urmei, dupa Bach nu a mai aparut nimic nou in domeniul muzicii clasice, deci era normal sa avem un punct de plecare din muzica marelui compozitor“, este de parere cel acuzat de plagiat. Risto Asikainen spune ca a studiat foarte mult muzica celor de la Nightwish, pentru a evita orice comparatie cu piesele sale, dar nu s-a gândit nici o clipa ca ar putea fi implicat intr-o poveste asa de neplacuta alaturi de formatia Within Tempations.

„Cele doua piese seamana destul de bine pe alocuri“, spune reprezentantul YLE, Timo Soumi. Daca se constata, in urma verificarilor ca piesa „Tietaja“ este un caz de plagiat, aceasta va fi inlocuita cu o alta, „Vaaratar“. Este curios acest lucru. Finlandezii nu procedeaza ca majoritatea tarilor ai caror concurenti sunt acuzati ca s-ar fi inspirat din alta parte, si care sunt eliminati din concursul Eurovisionului. O data constatata greseala, cei insarcinati sa verifice corectitudinea concursului nu elimina concurentul, ci doar il obliga sa-si schimbe piesa. „Nu cred ca este foarte pertinent ca Asikainen sa schimbe notele piesei, daca se va demonstra ca este plagiata. Acest lucru ar produce confuzii in rândul celor care voteaza. Cel mai bine ar fi sa inlocuiasca piesa. De altfel, regulile spun ca linia melodica nu poate fi schimbata, doar versurile, si nu vad cu ce ar ajuta asta“, spune reprezentantul comisiei de verificare.

Membrii juriului au pareri impartite. Unii sunt de parere ca piesa ar semana foarte bine cu cea a formatiei Within Temptation, in timp ce altii cred ca se aseamana in unele momente, insa nu se poate spune ca este o copie fidela sau ca ar exista macar suspiciuni legate de plagiat.

Katra nu este ingrijorata. „Mi-am facut debutul in televiziune, pe aceasta mare scena, cu un gât inflamat si cu febra foarte mare. Asa ca nu ma deranjeaza ca oamenii sa ma compare cu Tarja Turunen (ex-solista de la Nightwish). In Finlanda, oamenii fac tot timpul comparatii, iar pentru mine este o onoare sa fiu asemanata cu Tarja“, spune interpreta piesei acuzata de plagiat.

Este a doua oara pentru presa de scandal finlandeza, când apare pe prima pagina un scandal legat de Eurovision. La inceputul lunii ianuarie, Jann Wilde si Rose Avenu au fost descalificati dupa ce comisia de la YLE a descoperit ca piesele cu care acestia concurau pentru Eurovision puteau fi ascultate pe internet cu mult timp inainte.

La sfârsitul zilei de ieri, juriul a luat o decizie si a anuntat ca piesa Katrei nu este un plagiat. Piesa este favorita in rândul celor care voteaza, fiind preferata melodiei „Vaaratar“, si votata de 75% dintre telespectatori. Membri juriului isi motiveaza decizia si spun ca nu exista o similaritate atât de mare, incât sa fie considerata o copie. Asadar, Katra, cu piesa ei „Tietaja“, va concura cu drepturi depline la editia din luna mai a Eurovisionului din acest an.