miercuri, 18 februarie 2009

Nepotism, favoritism, spaga: toate cuprinse intr-un raport despre UMF

Un raport redactat in urma unui studiu independent facut printre absolventii UMF releva situatia jalnica a institutiei. Chestionati asupra facultatii absolvite, ei au acuzat stilul
invechit de predare, practica insuficienta, favoritismele de tot felul, atitudinea nedemocratica a profesorilor. "Sint multe lucruri care trebuie rezolvate", admite si rectorul institutiei, cel care a aprobat comandarea studiului.

Nepotisme, favoritisme, mijloace de predare si materiale didactice vechi si inadecvate, lipsa de interes din partea cadrelor didactice fata de studenti si absenta efectiva a practicii. Cam asa este vazuta Universitatea de Medicina si Farmacie "Gr.T. Popa" de catre propriii ei studenti. Opiniile acestora au fost relevate intr-un raport redactat in urma unui studiu realizat de catre o echipa de specialisti din Cluj, in perioada septembrie - decembrie 2006, si au vizat cinci dimensiuni: cadre didactice, cursuri si activitati practice, programe de studii, sistemul de evaluare si notare si evaluare globala. Rezultatele arata o institutie anacronica, ce are nevoie de reforme radicale, si ofera un posibil raspuns la intrebarea: de ce fug candidatii la admitere de UMF Iasi?

Lipsa de comunicare, atitudini dictatoriale

La chestionare au raspuns 467 de studenti de anul VI (acum absolventi), de la toate cele patru facultati. Multi dintre ei reproseaza cadrelor didactice stilul invechit si neproductiv de predare, materialele bibliografice putine si inaccesibile, precum si lipsa de comunicare. Potrivit sintezei raportului intocmit de echipa de evaluatori, studentii se pling ca "se dicteaza prea mult, ritmul de predare este inadecvat, cantitatea de informatii este prea mare pentru numarul de ore alocate si se trece prea repede peste materie, cadrele didactice nu stimuleaza gindirea critica a studentilor si nici implicarea lor in cadrul cursului". De asemenea, in opinia studentilor, atitudinea unora dintre cadrele didactice si modul in care sint tratati de catre acestea lasa de dorit, iar prezenta obligatorie la anumite cursuri nu este justificata de interesul manifestat de catre cadrul didactic pentru desfasurarea cursului. Mai mult, studentii caracterizeaza atmosfera din universitate ca pe una dintr-un regim dictatorial, unde exprimarea unei opinii critice se lasa cu repercusiuni. Astfel, la intrebarea "A fost posibil sa va exprimati o parere critica fata de cursuri sau cadre didactice fara sa existe repercusiuni" au raspuns negativ 73,5% dintre studentii Facultatii de Farmacie, 77,5% dintre cei de la Facultatea de Medicina dentara, 75,6% de la Medicina generala si 68,42% de la Facultatea de Bioinginerie.

Nedreptati in notare, taxe prea mari

Desi este una dintre cele mai importante aspecte ale pregatirii din medicina, o mare parte dintre studenti apreciaza drept ineficienta si insuficienta activitatea practica desfasurata pe parcursul facultatii. Studentii nu sint prea multumiti nici in privinta sistemului de notare si evaluare, pe care il considera lipsit de obiectivitate. Astfel, la nivelul celor patru facultati, intre 40 si 55% dintre studentii chestionati au declarat ca s-au simtit discriminati sau dezavantajati pe parcursul facultatii. Alaturi de subiectivitatea profesorilor, printre motivele acestei discriminari studentii nominalizeaza si absenta unor bareme de notare sau taxele pe care trebuie sa le plateasca. Desi nu este mentionata in mod expres, in raspunsurile studentilor lipsa de obiectivitate in notare reclamata de acestia ar putea include si spaga, ce are o bogata traditie la UMF Iasi. Studentii au dezvaluit in ultimii ani ca, pentru anumite discipline, "taxa" de examen poate ajunge si la 1.000 de euro, atit pentru studentii straini, cit si pentru cei romani.
Chestionarele releva si rezultate contradictorii. De exemplu, in ciuda nemultumirilor semnalate, cei mai multi dintre respondenti au declarat ca ar alege tot UMF Iasi daca ar trebui sa sustina din nou admiterea in invatamintul superior, o posibila explicatie fiind si apropierea de domiciliu. Atitudinea este insa predominant negativa in cazul rezidentiatului. Astfel, 69,8% dintre studentii de la Facultatea de Farmacie, 73% dintre cei de la Medicina dentara si 50,55% de la Medicina generala au declarat ca opteaza pentru alt centru universitar pentru rezidentiat. Motivele invocate de ei pentru aceasta decizie au inclus nepotismele si favoritismele de la UMF, atmosfera din spitale, faptul ca rezidentii nu au sanse reale sa invete ceva deoarece nu sint tratati asa cum trebuie si nu li se acorda sansa de a lucra efectiv.

Sint unele virfuri profesionale

Exista insa si unele aspecte pozitive ale educatiei oferite de UMF Iasi. Printre acestea, studentii au nominalizat "nivelul general de pregatire profesionala, existenta unor virfuri profesionale in citeva catedre, partea teoretica a cursurilor bine pusa la punct, receptivitatea asistentilor sau relevanta majoritatii disciplinelor incluse in curricula". Desi imaginea creata de sinteza raportului expertilor de la Cluj nu este deloc favorabila, conducerea UMF sustine ca ea a fost cea care a ales sa se evidentieze aspectele negative indicate de studenti tocmai pentru a se stii unde trebuie lucrat. "In sinteza raportului am preferat sa dezvoltam aspectele negative ale evaluarii, pentru a cunoaste mai bine si cu exactitate unde trebuie lucrat. Raportul in ansamblu cuprinde si multe aspecte favorabile, precum pregatirea foarte buna a cadrelor didactice. Este adevarat insa ca sint multe lucruri care trebuie rezolvate, precum calitatea anumitor cursuri sau modul in care se realizeaza practica studentilor", a declarat rectorul Cristian Dragomir. Concluziile raportului realizat de echipa de specialisti de la Cluj vor fi supuse analizelor in fiecare catedra pina la 1 martie, urmind ca dupa aceasta perioada consiliile facultatilor si senatul universitatii sa adopte o serie de decizii pentru rezolvarea problemelor identificate.