sâmbătă, 21 februarie 2009

Circulatia pe autostrada ar putea fi taxata cu 5 euro/100 km din acest an

Soferii care circula pe autostrazile din Romania ar putea plati inca din acest an o taxa de 5 euro/100 km. Ieri au inceput lucrarile la autostrada Bucuresti-Brasov, care, potrivit antreprenorului Euroconstruct, va traversa si vechiul amplasament al Dracula Park.

Soferii care circula pe Autostrada Soarelui sau pe Bucuresti-Pitesti ar putea plati o taxa de cel mult 5 euro/100 km, inca din aceasta vara. Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a sustinut, ieri, introducerea unei taxe care sa nu depaseasca 5 euro/100 km pe toate autostrazile din Romania. El explicat ca taxa va fi introdusa pentru a se putea plati lucrarile la constructia viitoarelor sosele. Reprezentanti din Ministerul Transporturilor au precizat, ieri, ca nu a fost luata o decizie cu privire la data exacta de la care vor fi introduse taxele, dar ca acest lucru ar putea fi hotarat si maine. „Nicaieri in Europa nu se fac autostrazi cu bani de la buget, care ar trebui folositi, de fapt, pentru educatie sau sanatate
. Lucrarile se realizeaza în general în parteneriat public-privat sau prin concesiune, astfel încât dupa o anumita perioada sa contribuie la plata autostrazii si utilizatorii“, a declarat ministrul. El a subliniat
ca peste tot in Europa sunt percepute taxe pentru autostrazi, iar valoarea lor este de 7 - 8 euro/100 km. „Va fi o dezbatere publica si cetatenii vor decide cum vor fi platite autostrazile. Ori facem cât ne permit banii de la buget, ceea ce înseamna 10-12 km de autostrada anual, ori cautam alte surse de finantare“, a spus ministrul. Berceanu a precizat ca a purtat discutii pentru a stabili strategia privind modul în care vor fi construite autostrazile cu experti din Austria, Slovacia, Franta si Portugalia.

Pe de alta parte, ministrul a precizat ca fondurile europene acopera doar 10% din bugetul programului de constructie a 1.800 km de autostrada (n.r.: 12,8 miliarde de euro) în urmatorii sapte ani, România urmând sa primeasca peste un miliard de euro de la UE in acest scop.

Tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti, gata in trei ani
Tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti al Autostrazii Bucuresti-Brasov va fi finalizat în trei ani si va avea doua benzi de circulatie pe sens si doua benzi de stationare de urgenta, a mai declarat Berceanu. Pentru realizarea acestei portiuni de autostrada, cuprinsa între kilometrii 19,5 si 62, se va lucra simultan pe trei santiere si vor fi utilizate 462.000 de tone de mixturi asfaltice si 168.000 de metri de parametru metalic. Acest tronson va avea patru noduri rutiere si 17 pasaje rutiere, iar în dreptul localitatilor, pe marginea carosabilului, vor fi montate panouri fonoabsorbante. Potrivit ministrului de resort, în cazul în care executantul nu va respecta contractul si termenele, se poate ajunge inclusiv la rezilierea contractului. Câstigatorul licitatiei pentru executia primului tronson al Autostrazii Bucuresti -Brasov, între Bucuresti si Moara Vlasiei, va fi cunoscut pâna la sfârsitul lunii martie, iar lucrarile vor începe în maximum trei luni, a mai declarat Berceanu. Potrivit acestuia, ofertele primite se situeaza între 170 si 200 milioane de euro, o valoare aproximativ egala cu cea a tronsonului Moara Vlasiei -Ploiesti. „Lucrarile de la Comarnic pâna la Predeal vor costa 1,3 miliarde de euro, de sapte ori mai mult decât segmentul pe care încep astazi lucrarile (n.r., ieri), desi are mai putin de 40 km, fiindca este greu de construit“, a spus Berceanu.

Sapte firme de constructii au depus oferte de participare la licitatia pentru executia primului tronson al autostrazii Bucuresti-Brasov. Intre acestea se numara si consortiul format din Euroconstruct si UMB Spedition. Soferii vor putea circula pe autostrada care va lega Capitala de Brasov, din mai 2010. Radu Berceanu a mai precizat ca, pentru viitoarele lucrari, prefera constructorii români, subliniind ca tot ceea ce s-a facut pâna acum a fost realizat tot de firme românesti care erau subcontractate. Autostrada Bucuresti-Brasov va fi construita în sistem
de concesiune începând cu tronsonul Comarnic. Potrivit lui Berceanu, va fi concesionata si autostrada Pitesti-Sibiu, care este o portiune „ foarte scumpa“, cât si Ploiesti-Focsani, care va face legatura cu Moldova. Termenul de finalizare al lucrarilor pentru aceste autostrazi este anul 2013.