miercuri, 18 februarie 2009

Taxa auto de primă înmatriculare nu se va reduce deocamdată

Şoferii vor plăti în continuare între 200 şi 8.000 de euro la înscrierea în circulaţie a unei maşini

Taxa auto de primă înmatriculare stârneşte în continuare dispute aprinse. Ministrul Finanţelor, Sebastian Vlădescu, a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, că momentan nu se pune problema reducerii sau desfinţării acesteia. Ba mai mult, piaţa auto ar putea fi bulversată de introducerea unei noi taxe ecologice, la recomandarea UE, care se va aplica, în cazul vânzării maşinilor importate sau deja înmatriculate.

"Problema taxei este de principiu, nu de valoare. Modul în care satisface din punct de vedere tehnic prevederile Tratului. În prezent discuţia cu reprezentanţii Comisei Europene nu se referă la nivelul şi dreptul României de a introduce această taxă, ci vizează principiile de taxare uniformă. CE doreşte ca aceste principii să fie respectate", a mai spus Vlădescu. Ministrul de Finanţe a subliniat
că oficialii europeni nu au nicio problemă cu această măsură a Guvernului român. "Acesta este dreptul Romaniei. Singura problemă e că cetaţenii români care vor dori să vândă o maşina secon-hand nu platesc acum nici o taxă, fapt care le creează un avantaj în faţa francezilor - de exemplu", a spus Vlădescu. Ministrul de Finanţe a explicat că reprezentanţii Bruxelles-ului vor ca această taxare să fie aplicată şi romănilor dar că deocamdată o asemenea soluţie e în stadiu de simplă discuţie la nivel de oficial, şi că nu ştie sigur dacă va fi luată o hotarăre în acest sens. "În discuţiile purtate cu reprezentanţii CE s-a evidenţiat o propunere privind introducerea unei taxe anuale care să aibă şi o componentă ecologică. Proiect cu care Comisia Europeană va veni probabil în martie. Scopul este de armonizare a taxei auto, la nivel european", a adăugat Vlădescu. Ministrul Finanţelor a precizat că, deşi din punct de vedere tehnic aceasta ar fi varianta cea mai simplă, în România există un număr mare de posesori de maşini non-euro, care nu-şi permit să plătească o taxă anuală cu componentă ecologică. Taxa anuală plătită de un posesor al unei maşini Dacia este de circa 15 euro, potrivit minsitrului Sebastian Vlădescu, iar introducerea taxei cu componentă ecologică ar duce la o creştere foarte mare a valorii. Am vrut să aflăm de la cei direct implicaţi în vânzarea de maşini second-hand cum ar putea afecta introducerea acestei noi taxe piaţa auto românească.

Taxa ecologică va duce la îmbătrânirea parcului auto

Liviu Dobrin, preşedinte consiliul de administraţie Autovit:" Influenţa acestei taxe pe piaţa auto second-hand se va face simţită printr creşterea preţurilor şi va avea ca efect încetinirea improspătării parcului auto românesc sau poate chiar o îmbătrînire a lui, asta pentru că, taxa adaugată preţului autoturismului, coroborată cu puterea de cumpărare scăzută, va rezulta că deţinatorul va fi lipsit de opţiune după vânzare, pentru că nu are forţa financiară necesară de a sări brusc de la un autoturism de două, trei mii de euro la unul de nouă, zece mii cât costă cele mai ieftine modelele de autoturisme noi". "Se vede ca actualul guvern a pus un pariu cu aceasta taxă, şi anume că ea va fi acceptată de Uniunea Europeană. Aş propune ca, în varianta neacceptării ei, toate eventualele penalităţi şi pierderi pe care Romania le-ar avea de suportat, să le achite cei care ţin neapărat să fie introdusă şi nu de la bugetul naţional, adică de la noi toţi care, culmea, vom plăti şi taxa ,fără a fi de părere că este necesară", a mai spus Liviu Dobrin.

Miodrag Stanoevici, country manager AAA Auto România spune că actuala taxă de primă înmatriculare este de trei ori mai mare faţă de accizele percepute pentru autoturismele importate înainte de 1 ianuarie 2007. "Înţelegem demersurile Guvernului pentru un parc auto modern, nepoluant şi sigur, însă nu trebuie să neglijăm perosanele care nu-şi permit o maşină nouă şi aleg să cumpere una second-hand, ceva mai ieftină", spune Stanoevici. Dacă Guvernul va decide ca şi maşinile vechi deja înscrise în circulaţie şă fie taxate la fel ca cele cumpărate din Germania, Olanda sau Franţa, atunci piaţa auto va fi bulversată. Asta pentru că nimeni nu va cumpăra cu 500 de euro un hîrb înmatriculat pentru care să achite o taxa de primă înmatriculare de aproape 3000 de euro.