joi, 26 martie 2009

Companiile de telefonie "asmut" recuperatorii pe clienţii rău-platnici

O factură telefonică neachitată la timp te poate arunca în gura „rechinilor” care se ocupă cu recuperarea de creanţe. Vodafone, Orange şi Cosmote au fiecare dintre ele câteva firme de recuperare de creanţe (facturi neplătite, în cazul de faţă), care în anumite cazuri ajung în instanţă pentru a recupera sume de ordinul milioanelor. Orange are 5 companii de recuperare dintre care două sunt EOS KSI şi Coface România, iar Cosmote are 4 astfel de companii.

Vodafone are ceva mai multe, operatorul de telefonie nedorind să prezinte un număr exact. „Vodafone România colaborează cu mai multe companii, care acoperă întregul teritoriu al României. Periodic, lista companiilor cu care colaborăm pentru această activitate poate suferi modificări”, au răspuns oficialii companiei. Două companii cu care aceştia colaborează sau au colaborat sunt aceiaşi EOS KSI şi Mars Collection SRL, din Constanţa.

Vânătorii de creanţe fac ce ştiu mai bine

„Acum vreo 2-3 ani aveam un abonament la Vodafone şi am rămas restant cu o factură de vreo 500.000 de lei timp de vreo două luni. După câteva luni mă trezesc cu o factură de 2 milioane lei de la o firmă numită Mars Collection din Constanţa. În fine, ajung la un consens cu ei şi zic că voi plăti în 2 rate factura. Din anumite motive nu mai plătesc a două rată şi mă trezesc peste alte câteva luni că am fost dat în judecată şi s-a hotărât să plătesc 1,9 milioane, deşi ei ceruseră în instanţă vreo 13 milioane”, ne-a declarat Alin B. din Suceava. Prin aceeaşi poveste a trecut un alt abonat al Vodafone, numai că de această dată factura lui a fost mult mai „grasă”.

„În 2002, îmi făcusem un abonament cu 1 cent pe minut în week-end, apoi l-am transferat pe adresa unei alte persoane crezând că este de ajuns să scap de abonament, care, după câteva luni, nu l-a mai plătit. Aşa m-am trezit prin 2004 cu o factură de 8 milioane de lei, care venea de la o firmă numită KSI, ca la încă 6 luni -1 an să ajungă acea factură la vreo 30 de milioane. După asta au început telefoanele de ameninţare cu judecata, luatul pielii de pe mine şi le-am spus că nu au ce să-mi ia, că instanţa va decide că sunt insolvabil. Dar timp de câteva luni m-au tot stresat cu scrisori şi telefoane să le dau banii”, ne-a spus Mădălin P. din Timişoara. Nici una din aceste companii nu a dorit să răspundă câtorva întrebări în momentul în care am încercat să-i contactăm.

Care-i „mersul” afacerii

Compania de telefonie semnează un contract de cesiune de creanţă, adică o “vânzare a creanţei”. “Este obligaţia noastră de a înştiinţa debitorul despre această cesiune şi să-i comunicăm datele necesare plăţii. Cum este normal într-o societate, creanţa achiziţionată în vederea recuperării are o valoare nominală (1.000 lei, în cazul de faţă), preţul care va fi plătit pentru aceasta este mai mic, cu circa 10%-15 %, pentru ca, în cazul recuperării, să avem un profit”, ne-a declarat consilierul juridic, Ventoniuc Florina de la Lex Grup Consulting. Ceea ce nu ştiu mulţi este că unele din aceste companii de recuperare mai au şi anumite “comisioane mascate” care se învârt în jurul cifrei de 2%.

O scuză bună pentru aceste companii şi întârzierile de luni de zile este că au personal redus şi portofoliu mare. Un alt lucru care face ca banul
să fie “stors” de la clientul rău-platnic este achitarea dobânzilor acumulate şi de abia apoi se trece la factura propriu-zisă. Penalităţile pentru facturi neplătite diferă de la companie la companie, în unele cazuri aceastea fiind de 0,5% din factură pe zi. “Atunci când este în discuţie recuperarea unei creanţe, trebuie să înţelegem că, pe lângă valoarea ei nominală, o creanţă implică şi alte drepturi accesorii ( penalităţi, dobânzi, daune interese ) - accesorii care sunt inserate în contract . Este normal dacă nu plăteşti o datorie de 1.000 lei şi ai semnat un contract cu 1 % penalităţi de întârziere, valoarea de 1.000 lei să crească cu valoarea penalităţilor “, a mai spus Ventoniuc Florina.